Μπορεί η ολοκλήρωση των Ολυμπιακών Αγώνων να αποτελεί πλέον γεγονός, ωστόσο τα ερωτηματικά για τα οικονομικά ζητήματα γύρω από μία διοργάνωση που πραγματοποιήθηκε χωρίς θεατές δεν σταματούν!
Σύμφωνα με εκτιμήσεις του Reuters, το ποσό που αναφερόταν αρχικά για τη φιλοξενία του τουρνουά στο Τόκιο, «εκτοξεύθηκε» στο διπλάσιο και έπληξε διάφορους τομείς της χώρας.
Το μεγαλύτερο πρόβλημα συγκεντρώνεται στο τελικό κόστος για τους Ολυμπιακούς και Παραολυμπιακούς Αγώνες. Αυτός, αναμένεται να φτάσει τα 1,64 τρισεκατομμύρια γιεν (15 δισεκατομμύρια δολάρια), ποσό που είναι κατά 22% υψηλότερο από ό,τι ήταν πριν από την αναβολή τους. Η αρχική εκτίμηση, όταν και προτάθηκε η χώρα τους για την φιλοξενία των Αγώνων, έφτανε στα 800 δισεκατομμύρια γιεν.
Το πρακτορείο αξιολόγησης Fitch, εκτιμά το συνολικό ασφαλισμένο κόστος των Ολυμπιακών Αγώνων σε περίπου 2,5 δισεκατομμύρια δολάρια, με αναλυτές της Jefferies να… τοποθετούν τα 2 δισεκατομμύρια δολάρια σε τηλεοπτικά δικαιώματα και χορηγίες, ενώ 600 εκατομμύρια σε φιλοξενία.
Ταξιδιωτικές και ξενοδοχειακές μονάδες, όσο και η Διεθνής Ολυμπιακή Επιτροπή, ενδέχεται να αντιμετωπίσουν απώλειες λόγω απαγόρευσης θεατών και αξιώσεων σχετικά με τις πολιτικές ακύρωσης εκδηλώσεων.
Όσον αφορά τα εισιτήρια, πριν την απόφαση του 2020 για παράταση λόγω της πανδημίας είχαν πωληθεί 4,48 εκατομμύρια εισιτήρια, τα οποία αναμενόταν να αποφέρουν έσοδα 90 δισεκατομμυρίων γιεν (816 εκατομμύρια δολάρια). Ο αριθμός αυτός τώρα είναι κοντά στο μηδέν και η οργανωτική επιτροπή του Τόκιο, που είναι υπεύθυνη για τις πωλήσεις, δεν δύναται να λάβει μεγάλο μέρος της πληρωμής για τα χαμένα χρήματα από τους απόντες θεατές.
Ακόμη, μόνο στην Ιαπωνία 60 ιαπωνικές εταιρείες, συμπεριλαμβανομένων των Toyota, Bridgestone και Panasonic, πλήρωσαν αντίτιμο άνω των 3 δισεκατομμυρίων δολαρίων για να χρηματοδοτήσουν τους Αγώνες, ενώ συμπλήρωσαν 200 εκατομμύρια δολάρια μετά την αναβολή των Ολυμπιακών Αγώνων.
Κανονικά, θα ήθελαν να ανακτήσουν αυτή τη δαπάνη από τις πωλήσεις που συνδέονται με το ενδιαφέρον για τους Ολυμπιακούς Αγώνες. Ωστόσο, μερικά μεγάλα εταιρικά ονόματα ανησυχούν για την πιθανή ζημιά στις μάρκες τους, καθώς η κοινή γνώμη στην Ιαπωνία στράφηκε εναντίον των Αγώνων.
Η Toyota, μάλιστα, επέλεξε να μην τρέξει τηλεοπτικές διαφημίσεις που σχετίζονται με τους Ολυμπιακούς Αγώνες στη χώρα .
Τέλος, ένας βασικός λόγος για την Ιαπωνία να φιλοξενήσει τους Ολυμπιακούς Αγώνες ήταν η ενίσχυση του τουρισμού, ο οποίος τη δεκαετία πριν την πανδημία είχε τετραπλασιαστεί σε περισσότερους από 30 εκατομμύρια επισκέπτες το χρόνο.
Το 2019, λοιπόν, ξόδεψαν σχεδόν 4,81 τρισεκατομμύρια γιεν (43,6 δισεκατομμύρια δολάρια) σε ξενοδοχεία, εστιατόρια, καταστήματα και άλλες υπηρεσίες, με σκοπό να ενισχύσουν το μεγάλο γεγονός.
Μία ομαλή διεξαγωγή των Ολυμπιακών Αγώνων θα μπορούσε να έχει προσθέσει 0,33% στο ακαθάριστο εγχώριο προϊόν (ΑΕΠ), ή περίπου 1,8 τρισεκατομμύρια γιεν, σύμφωνα με εκτιμήσεις του Ερευνητικού Ινστιτούτου Nomura πριν τους Αγώνες.
Αντίθετα, η κυβέρνηση της Ιαπωνίας βρίσκεται αυτή τη στιγμή αντιμέτωπη τόσο το επιφυλακτικό κοινό, όσο και με τα «πλήγματα» των κατά τα άλλα ελπιδοφόρων Ολυμπιακών Αγώνων.
Σταυρούλα Μουστακάτου