Ο Εθνικός μας αγώνας, το ράλι των Θεών, ο πιο απαιτητικός αγώνας του Παγκοσμίου πρωταθλήματος, είναι κάποιες εκφράσεις που θα ακουστούν ξανά το τετραήμερο 8-11 Σεπτεμβρίου. Ο… μύθος του Ράλι Ακρόπολις που χτίστηκε στα χώματα της Ακρόπολης, κινδύνευσε από τη… λάσπη της οικονομικής κρίσης και πήρε το… φιλί της ζωής, χάρη και στην πανδημία.
Γράφει ο Κώστας Ψάρρας
Το WRC σίγουρα δεν είναι το πιο λαοφιλές άθλημα στην Ελλάδα κι όμως μία ιδέα του 1951 έχει καταφέρει να χτίσει ένα μύθο που δεν συναντάς σε οποιαδήποτε άλλη διοργάνωση στην Ελλάδα. Στην υπερβολή είναι σαν να είχαμε το κορυφαίο αγώνα κέρλινγκ στον κόσμο ή τον κορυφαίο αγώνα μπέιζμπολ του πλανήτη. Το Ράλι Ακρόπολις ήταν και ελπίζουμε ότι θα παραμείνει για πολλά χρόνια μία διαφήμιση για τον μηχανοκίνητο αθλητισμό της Ελλάδας και για την ίδια τη χώρα. Για να συμβεί αυτό χρειάστηκε ο συνδυασμός της ομορφιάς της Ελλάδας να βρει τους πρωταγωνιστές που θα την ταξίδευαν σε όλα τα μήκη και πλάτη του κόσμου.
Τα πρώτα χρόνια του Ράλι Ακρόπολις και η είσοδος στο WRC
Το μακρινό 1951 μία ιδέα μιας χούφτας ανθρώπων γίνεται πράξη και ένας αγώνας σχεδόν 2000 χιλιομέτρων αρχίζει από την Αθήνα φτάνει ως την Καβάλα και επιστρέφει πάλι στην πρωτεύουσα της Ελλάδας. Ένα εγχείρημα που έμοιαζε και ήταν ερασιτεχνικό, τη μεθεπόμενη χρονιά μετατρέπεται σε έναν διεθνή αγώνα. 7 χρόνια μετά έχει μπει ήδη στο Ευρωπαϊκό πρωτάθλημα ράλι και το 1973 έρχεται η εκτόξευσή του στο WRC. Κι όμως μία χρονιά αργότερα η πετρελαϊκή κρίση δεν καθιστά εφικτή τη διοργάνωση του αλλά οι άνθρωποι που το πίστεψαν δεν το παράτησαν.
Οι ειδικές διαδρομές που… έκοβαν την ανάσα
Ακόμη και όσοι δεν έχουν παρακολουθήσει φανατικά έναν αγώνα στο ράλι Ακρόπολις είναι μάλλον δύσκολο να μην έχουν δει εικόνες ή φωτογραφίες από τις διάσημες ειδικές του διαδρομές. Φθιώτιδα, Φωκίδα, Καλαμπάκα, Μετέωρα, Όλυμπος, Παρνασσός, Γκιώνα και φυσικά η πιο διάσημη ειδική «ταρζάν» στην Ευρυτανία. Όποιος οδηγός έτρεξε έστω για μία σεζόν στην Ελλάδα έχει να θυμηθεί και μία ιστορία. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο Οριόλ έχασε μέσα από τα χέρια του τη νίκη το 1991 λόγω σπασμένης ζάντας στη συγκεκριμένη ειδική διαδρομή κι όμως τη χαρακτήρισε την αγαπημένη του σε όλη την καριέρα του.
Η πρωτοπορία της Ελλάδας στην κάλυψη του Ράλι Ακρόπολις
Η δύναμη της τηλεόρασης είναι γνωστή, πλέον σε όλους μας αλλά αυτό δεν ίσχυε στο παρελθόν. Κι όμως το Ράλι Ακρόπολις εκτοξεύτηκε και λόγω της τηλεοπτικής κάλυψης. Η ΕΙΡΤ τη δεκαετία του ’70 ανοίγει τους τηλεοπτικούς ορίζοντες κάλυψης των αγώνων του WRC αφού σηκώνει ελικόπτερο και καλύπτει από αέρος τις ειδικές διαδρομές και όπως καταλαβαίνει ο καθένας, η εικόνα είναι ακόμη πιο μαγευτική.
Η Μισέλ Μουτόν κέρδισε το Ράλι Ακρόπολις
Στην ιστορία του ράλι των θεών περίοπτη θέση έχει και μία γυναίκα. Η Μισέλ Μουτόν που άρχισε την καριέρα της ως συνοδηγός, από το 1975 άρχισε να πρωταγωνιστεί σε αγώνες ράλι. Το 1981 πανηγύρισε την πρώτη της νίκη στο WRC και ένα χρόνο αργότερα ήρθε το highlight της καριέρας της όταν νίκησε στον πιο απαιτητικό αγώνα του Παγκοσμίου πρωταθλήματος. Νίκησε στην Ελλάδα και έφτασε κοντά στο να πανηγυρίσει και τον τίτλο αλλά έμεινε τελικά δεύτερη.
Ο «βασιλιάς» Kόλιν Μακρέι
Όσο κι αν κάποιος δεν είναι φανατικός οπαδός του WRC, δεν μπορεί να μην γνωρίζει τον Κόλιν Μακρέι. Τον άνθρωπο που έγινε videogame, τον άνθρωπο που ήταν ο θεαματικότερος οδηγός όλων των εποχών στους αγώνες ράλι. Ο Σκοτσέζος λάτρευε το Ράλι Ακρόπολις και το απέδειξε σε όλες τις εμφανίσεις του στην Ελλάδα. Είναι ο μοναδικός που έχει νικήσει 5 φορές, κάνοντας και το εντυπωσιακό 3Χ3 από το 2000 ως το 2002. Είτε με τη Subaru είτε με τη Ford τα περάσματά του στις ειδικές διαδρομές θα είναι για πάντα μέρος της ιστορίας του Ράλι Ακρόπολις.
Η κρίση έστειλε στα… αζήτητα το Ράλι Ακρόπολις
Το 2010 άρχισαν οι δυσκολίες για τον Εθνικό μας αγώνα. Η κρίση είχε ήδη κάνει την εμφάνισή της και… πολυτέλειες για ράλι δεν υπήρχαν. Οι προσπάθειες να μείνει… ζωντανό άντεξαν μόλις 3 χρόνια και το 2013 ήταν η τελευταία του χρονιά στο WRC. Παρά τις οικονομικές δυσκολίες το Ακρόπολις συνέχισε να διεξάγεται αλλά ως μέλος του ευρωπαϊκού πρωταθλήματος ράλι μέχρι το 2018. Δεν ήταν λίγοι όσοι πίστεψαν πώς δεν θα έρθει η μέρα που θα ξαναδούμε τα «θηρία» στα βουνά της Ελλάδας.
Η μεγάλη επιστροφή
Η ιστορία του Ράλι Ακρόπολις, η προσπάθεια ανθρώπων που το αγάπησαν, το όραμα κάποιων άλλων και η ευκαιρία που προσέφερε η πανδημία, έφεραν την επιστροφή του εθνικού μας αγώνα. Το τετραήμερο 9 με 12 Σεπτεμβρίου 2021 όλοι μας είχαμε την ευκαιρία να… μυρίσουμε χώμα και να δούμε τους πρωταγωνιστές στην Ελλάδα. Από τις 19 Ιουνίου του 2020 ξεκίνησε η προσπάθεια επιστροφής και στις 26 Μαρτίου του 2021 οριστικοποιήθηκε ότι το Ράλι Ακρόπολις πήρε τη θέση της Χιλής στο πρόγραμμα του WRC. Πέρυσι άρχισε η νέα εποχή η οποία, συνεχίζεται και φέτος, στην τεράστια ιστορία του ράλι των θεών.
www.bnsports.gr