19 Ιουνίου 2005: Λαμβάνει χώρα στην πίστα της Ιντιανάπολις το Grand Prix των ΗΠΑ για την Formula 1. Στον αγώνα ξεκίνησαν μόλις 6 μονοθέσια, αυτά των Ferrari, Minardi και Jordan, ενώ όσα έγιναν εκείνη την μέρα έμειναν στην ιστορία του αθλήματος για όλους τους λάθος λόγους.
Η θρυλική πίστα της Ιντιάνα δεν είναι όπως οι υπόλοιπες στην Formula 1, η ιδιαίτερη χάραξη της υπήρξε πάντα μεγάλη δοκιμασία για τους πιλότους, με χαρακτηριστικό παράδειγμα την 13η στροφή, η οποία πάντα δυσκόλευε όλες τις ομάδες. Εκεί που ο Ραλφ Σουμάχερ είχε ένα πολύ σοβαρό ατύχημα στον αγώνα του 2004. Σημαντικό ρόλο στο όσα συνέβησαν στον αγώνα, είχε παίξει η απόφαση της FIA όλες οι ομάδες να ολοκληρώνουν τις κατατακτήριες και τον αγώνα με μόλις ένα σετ ελαστικών.
Μοναδικές εξαιρέσεις ήταν σε περίπτωση κλαταρίσματος, ή εάν υπήρχε κίνδυνος ατυχήματος. Οι δύο βασικοί προμηθευτές ελαστικών, η Michelin και η Bridgestone, προσέγγισαν με διαφορετικό τρόπο την δημιουργία των ελαστικών εκείνης της σεζόν. Η Michelin είχε επισκευάσει δύο γόμες που θα αργούσαν να φτάσουν στην ιδανική τους θερμοκρασία, ενώ αυτές της Bridgestone είχαν εξαιρετική επίδοση στην αρχή του αγώνα, αλλά φθειρόταν γρήγορα. Παρ' όλα αυτά, η Bridgestone είχε ένα σημαντικό προβάδισμα. Το αμερικανικό της branch, η Firestone, ήταν προμηθευτής ελαστικών στους αγώνες του IndyCar και έτσι γνώριζαν καλά τις απαιτήσεις της πίστας.
Το deja vu του Σουμάχερ και το μήνυμα της Michelin
Το απόγευμα της Παρασκευής ο Ραλφ Σουμάχερ βιώνει ένα απίστευτο deja vu, χάνοντας τον έλεγχο της Toyota TF105 στην 13η στροφή, με αιτία να είναι τα ελαστικά της Michelin. Πριν από λίγες βδομάδες ο Κίμι Ραϊκόνεν είχε χάσει ξαφνικά τον έλεγχο της McLaren του στο Νίρμπουργκρινγκ, ξανά εξαιτίας των ελαστικών.
Τότε ο πρόεδρος της FIA, Μαξ Μόσλι, επέλεξε να ρίξει το «μπαλάκι» τις ομάδες, υποστηρίζοντας πως: «Αν αμφιβάλετε για την κατάσταση του μονοθεσίου σας, θα πρέπει πάντα να το καλείτε στα pits. Αν ακόμα και μετά τους απαραίτητους ελέγχους έχετε αμφιβολίες, θα πρέπει να εγκαταλείπετε από τον αγώνα». Ακούστηκαν αρκετές προτάσεις για την επίλυση του ζητήματος, ανάμεσα τους τα μονοθέσια με ελαστικά Michelin να περνούν πιο αργά από την 13, κάτι το οποίο θα ήταν «εγκληματικό», εάν περνούσαν με μεγάλη ταχύτητα τα μονοθέσια με γόμα της Bridgestone.
Τελικά επιτράπει στις ομάδες να αλλάξουν ελαστικά όταν το θεωρούσαν απαραίτητο, ωστόσο κάπου εκεί άρχισε να «κλωτσά» η Michelin. Συγκεκριμένα, τόνισε πως δεν υπήρχαν αρκετά σετ στην πίστα για κάτι τέτοιο, ούτε αρκετός χρόνος για να μεταφερθούν εγκαίρως.
Η άρνηση της Ferrari και ο αγώνας – παρωδία
Δίχως να υπάρχει λύση στον «ορίζοντα», οι Renault, McLaren, BMW Williams, Sauber, BAR Honda, Toyota και Red Bull ζήτησαν να τοποθετηθεί ένα τεχνικό σικέιν στην 13, με στόχο να μειωθούν τα φορτία πίεσης στα ελαστικά. Κάπου εκεί ωστόσο άσκησε «βέτο» ο διευθυντής της Ferrari, Ζαν Τοντ. Ο ίδιος τόνισε πως μία τέτοια κίνηση θα αποτελούσε αδικία για όλες τις ομάδες με ελαστικά της ιαπωνικής εταιρείας, καθώς και ότι κάθε αλλαγή σε μία πίστα προϋποθέτει ελέγχους, οι οποίοι δεν μπορούσαν να γίνουν μέσα σε λίγες ώρες.
Τελικά οι συζητήσεις ανάμεσα στις δύο πλευρές έπεσαν στο «κενό», χωρίς να έχει παρθεί απόφαση μέχρι και πριν την έναρξη του αγώνα. Τότε οι 7 ομάδες με λάστιχα Michelin αποφάσισαν να καλέσουν τους πιλότους τους στα πιτ, μετά από τον γύρο σχηματισμού. Στην πίστα βρέθηκαν παρέμειναν μόνο οι Ferrari των Μίκαελ Σουμάχερ και Ρούμπενς Μπαρικέλο, οι Minardi των Κριστιάν Άλμπερς και Πάτρικ Φριζάχερ και τέλος οι Jordan των Τιάγκο Μοντέιρο και Ναρέν Καρτικεγιάν.
Ο αγώνας έγινε κανονικά, με τους Σουμάχερ – Μπαρικέλο να κάνουν το 1-2 για την Scuderia, ενώ το βάθρο συμπλήρωσε ο Μοντέιρο, το οποίο έμελλε να είναι και το τελευταίο της Jordan στην Formula 1. Ο Πορτογάλος ήταν ο μόνος που πανηγύρισε, με τους πιλότους της Ferrari να ξέρουν ότι ήταν πρωταγωνιστές σε έναν από τους πιο αμφιλεγόμενους αγώνες στην ιστορία του αθλήματος.
Ο απόηχος και η αποχώρηση της Michelin
Μετά τον αγώνα, η FIA τιμώρησε τις 7 ομάδες που δεν ξεκίνησαν στον αγώνα, ενώ κατηγορήθηκαν πως δεν είχαν τα απαραίτητα ελαστικά. Μάλιστα ο Μόσλι είχε δηλώσει: «Θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν το pitlane σε κάθε γύρο, είναι μέρος της πίστας, έτσι θα απέφευγαν την στροφή 13». Τελικά η Ομοσπονδία απέσυρε όλες τις ποινές, καθώς έγινε γνωστό πως σε περίπτωση που αγωνιζόντουσαν κανονικά, η Πολιτεία της Ιντιάνα είχε το δικαίωμα να κατηγορήσει τις ομάδες για απόπειρα ανθρωποκτονίας των 14 πιλότων!
Ο αγώνας του 2005 έπληξε όχι μόνο το κύρος της Formula 1, αλλά και τις οικονομικές τις συμφωνίες. Η Michelin αποσύρθηκε από το άθλημα στο τέλος του 2006, ενώ οι αγώνες στην πίστα της Ιντιανάπολις σταμάτησαν το 2007, ενώ το αρχικό συμβόλαιο έκανε λόγο για συμφωνία μέχρι το 2010.
Μάριος Αγγελέτος
www.bnsports.gr