Μόλις 48 ώρες πριν από την έναρξη του Παγκοσμίου Κυπέλλου, η FIFA ανακοίνωσε ότι βάζει τέλος στην πώληση μπίρας στα γήπεδα του Κατάρ κατά τη διάρκεια της διοργάνωσης. Έντονη δυσαρέσκεια εκφράζουν οι φίλαθλοι, ενώ ενδιαφέρουσα ήταν και η αντίδραση της Budweiser, της ζυθοποιίας που αποτελεί χορηγό του Μουντιάλ και βλέπει τα εκατομμύρια που επένδυσε να πάνε... στράφι!
Ήταν απλά μια… φήμη μέχρι που έγινε επίσημο! Η FIFA τελικά ενέδωσε στις πιέσεις της βασιλικής οικογένειας του Κατάρ ώστε να απαγορευτεί η πώληση αλκοολούχων ποτών, και δη της μπίρας, στα γήπεδα που θα διεξαχθεί το Παγκόσμιο Κύπελλο.
Statement on beer sales at #WorldCup stadiums ?️ on behalf of FIFA and Host Country ??: pic.twitter.com/o4IEhboXks
— FIFA Media (@fifamedia) November 18, 2022
Όπως είχε γίνει αρχικώς γνωστό, θα επιτρεπόταν η πώληση μπίρας τόσο στον περιβάλλοντα χώρο των σταδίων, όσο και στις εξέδρες αυτών. Ωστόσο, πλέον μόνο μη-αλκοολούχα ποτά θα είναι διαθέσιμα προς κατανάλωση.
Η FIFA δέχθηκε μεγάλη πίεση από τη βασιλική οικογένεια του Κατάρ ώστε να αφαιρέσει τις τέντες της Budweiser, έξω από τα γήπεδα και τελικά αυτό έγινε πραγματικότητα. Φυσικά, το deal με την ζυθοποιία είναι τώρα στον «αέρα», αφού η αμερικάνικη εταιρεία έχει πληρώσει κάτι περισσότερο από 280 εκατ. ευρώ τα τελευταία τέσσερα χρόνια για να αποτελέσει το μεγάλο χορηγό της διοργάνωσης.
Μάλιστα, λίγο πριν ανακοινωθεί από τη FIFA η τελική απόφαση, ο επίσημος λογαριασμός της Budweiser στο Twitter έκανε μια δημοσίευση με νόημα, σημειώνοντας ότι «αυτό είναι πολύ άβολο». Μπορεί το εν λόγω tweet να διαγράφηκε μετά από μικρό χρονικό διάστημα, όμως το «μήνυμα» ήταν σαφές.
Συγκεκριμένα, η Budweiser για κάθε ένα από τα τέσσερα τελευταία χρόνια, πληρώνει 75 εκατ. δολάρια (73 εκατ. ευρώ) στη FIFA ώστε να είναι ο επίσημος προμηθευτής μπίρας στο Παγκόσμιο Κύπελλο. Όλα αυτά τα χρήματα βέβαια, πάνε πλέον… περίπατο, με εντολή της βασιλικής οικογένειας του Κατάρ. Μια εξέλιξη που η αμερικάνικη εταιρεία έμαθε οκτώ ημέρες νωρίτερα, αλλά προφανώς δεν μπορούσε να την αλλάξει και πλέον θα αναγκαστεί να περιορίσει τις πωλήσεις της σε μπίρα χωρίς αλκοόλ (Bud Zero), γύρω από τα γήπεδα. Κανείς όμως δεν μπορεί να αποκλείσει το ενδεχόμενο η συμφωνία που είχε η ζυθοποιία με την Παγκόσμια Ομοσπονδία να «σπάσει» και φυσικά να υπάρξουν κυρώσεις.
? Beer is out at the World Cup.
— tariq panja (@tariqpanja) November 18, 2022
After all that (alcoholic) beer will now not be sold inside the perimeter at all eight of Qatar’s World Cup stadiums.
Big about-face means FIFA now faces contractual nightmare with Budweiser.
Πρέπει βέβαια να σημειωθεί ότι η μπίρα δεν θα απαγορευτεί εντελώς στην αραβική χώρα, αλλά θα εξακολουθεί να πωλείται σε συγκεκριμένα σημεία, μακριά από τα στάδια. Σε χώρους όπως οι fan zones και τα εστιατόρια ή μπαρ ξενοδοχείων θα μπορεί κανονικά ο κόσμος να προμηθευτεί, όμως αυτές θα πωλούνται σε αρκετά υψηλές τιμές.
Παράλληλα, αντίδραση είχαμε και από τους φιλάθλους που βρίσκονται ήδη στο Κατάρ για τη διοργάνωση. Νεύρα και… απόγνωση εκφράζουν έντονα, αφού όπως ανέφερε χαρακτηριστικά Άγγλος που ταξίδεψε για το Μουντιάλ «Γιατί να γίνει η διοργάνωση εδώ, αφού δεν μπορεί να έχεις βασικές απολαύσεις;».
Βασίλης Βασιλείου