12 Δεκεμβρίου 1959: Η μοναδική ιστορία μιας θρυλικής μορφής της Φόρμουλα 1, του Τζακ Μπράμπαμ, που έγινε με περιπετειώδη τρόπο ο πρώτος Αυστραλός παγκόσμιος πρωταθλητής.
Γράφει ο Κυριάκος Δημητρόπουλος
Πρόκειται για έναν από τους σπουδαιότερους οδηγούς που έτρεξαν ποτέ στις πίστες. Ο λόγος για τον Αυστραλό Τζακ Μπράμπαμ, ο οποίος άφησε μεγάλη κληρονομιά πίσω του στον μηχανοκίνητο αθλητισμό, αλλά παράλληλα και μια συγκλονιστική ιστορία, που μνημονεύεται.
Το 1959 ο Αυστραλός οδηγός είχε φτάσει πολύ κοντά στο να κατακτήσει τον πρώτο μεγάλο του τίτλο. Ωστόσο, οι νίκες που είχαν προηγηθεί σε Μονακό και Σίλβερστοουν δεν ήταν αρκετές και συνεπώς το πρωτάθλημα θα έπρεπε να κριθεί μετά από μια μίξη αποτελεσμάτων. Η τελευταία «μονομαχία» στην πίστα του Ζέμπρινγκ των ΗΠΑ έμελλε να αφήσει άπαντες με κομμένη την ανάσα. Οι οδηγοί Μος και Μπρουκς βρίσκονταν μπροστά από τον Μπράμπαμ, ο οποίος αναγκάστηκε να κατέβει από το μονοθέσιο του και να το... σπρώξει μέχρι τον τερματισμό, καθώς είχε μείνει από καύσιμα!
Η δύναμη ψυχής του πολύπειρου οδηγού όχι μόνο τον έφτασε στον τερματισμό, αλλά τον ανέδειξε και ως τον πρώτο Αυστραλό οδηγό στην ιστορία που έγινε Παγκόσμιος πρωταθλητής! Για να συμβεί αυτό βέβαια, ο Μος εγκατέλειψε και ο Μπρουκς τερμάτισε τελικά τρίτος, με τον Μπράμπαμ να παίρνει τους βαθμούς που χρειαζόταν και τελικώς την τέταρτη θέση.
Σήκωσε πρωταθλήματα με τη δική του εταιρία και έγινε... Σερ
Ο Μπράμπαμ κατέκτησε συνολικά 3 τίτλους, δύο συνεχόμενους το 1959 και το 1960, ενώ ο τελευταίος ήρθε το 1966. Μέχρι σήμερα παραμένει ο μοναδικός στην ιστορία όπου κατάφερε να κατακτήσει το πρωτάθλημα με μονοθέσιο της δικής του εταιρίας. Κατά τη δεκαετία του '60 η εταιρία Μπράμπαμ ήταν ο μεγαλύτερος κατασκευαστής αγωνιστικών μονοθέσιων στον κόσμο, που απευθύνονταν σε ομάδες χαμηλότερων διοργανώσεων. Επίσης, ήταν η πρώτη εταιρεία που χρησιμοποίησε αεροσήραγγα για να βελτιώσει την αεροδυναμική των οχημάτων της, μία πρακτική που έως τότε χρησιμοποιείτο μόνο στην κατασκευή αεροπλάνων.
H καριέρα του Μπράμπαμ ολοκληρώθηκε το 1970 σε ηλικία 44 ετών, με τον κορυφαίο οδηγό να κατακτά συνολικά 14 νίκες, 12 pole position και να ανεβαίνει 31 φορές στο βάθρο. Τελευταία του νίκη ήταν στο GP Νοτίου Αφρικής το 1970, ενώ στις 15 Μαΐου του 1979 η Βασίλισσα της Αγγλίας τον έχρισε Ιππότη για την συνεισφορά του στον μηχανοκίνητο αθλητισμό. Ο Σερ Τζακ έφυγε από την ζωή στις 19 Μαΐου το 2014, στο Γκολντ Κόουστ της Αυστραλίας. Αξίζει να αναφερθεί πως δυο χρόνια νωρίτερα, το 2012, επένδυσε 10 εκατομμύρια δολάρια για τη δημιουργία ενός κέντρου εκπαίδευσης για νέους οδηγούς αγώνων στο Μπρισμπέιν.
www.bnsports.gr