Μπορεί από τη Σουζούκα να έχουμε πρωταθλητή τον Μαξ Φερστάπεν για το 2022 όμως όλος ο κόσμος της Formula 1 ασχολείται με το περυσινό πρωτάθλημα λόγω της υπέρβασης του budget cap που έκανε η Red Bull. Η FIA καλείται να αντιμετωπίσει άλλη μία κρίση και προχωράει σε μία κίνηση που γιγαντώνει την καχυποψία του κόσμου.
Γράφει ο Κώστας Ψάρρας
Εδώ και ένα χρόνο έχει ανοίξει ο… ασκός του Αιόλου στη Formula 1 και η FIA αδυνατεί να τον κλείσει. Από τον περυσινό τελευταίο αγώνα της σεζόν ελάχιστοι ασχολούνται με το αγωνιστικό σκέλος του αθλήματος αφού τα εξωαγωνιστικά δημιουργούν ερωτηματικά και αμφιβολίες.
Στη Σουζούκα το… μπάχαλο που δημιουργήθηκε με τους βαθμούς που θα έπαιρναν οι πιλότοι στέρησε από τον Φερστάπεν τη χαρά να περάσει τη γραμμή του τερματισμού γνωρίζοντας ότι είναι πρωταθλητής. Το έμαθε εκ των υστέρων και αυτό από μόνο του αποτελεί πρόβλημα που θα πρέπει να λυθεί… χθες.
Τα πράγμα έγιναν ακόμη χειρότερα από την ώρα που άρχισαν να κυκλοφορούν οι πρώτες πληροφορίες για υπέρβαση του budget cap από τη Red Bull. Οι πληροφορίες επιβεβαιώθηκαν και με ανακοίνωσή της η FIA ενημέρωσε ότι η Αυστριακή ομάδα έκανε «μικρή» υπέρβαση, δηλαδή κάτω από 5%. Αυτό αφορά το 2021, δηλαδή τη χρονιά που ο τίτλος κρίθηκε στον τελευταίο γύρο.
Το πρόβλημα είναι τεράστιο διότι ο κανονισμός για την υπέρβαση του ορίου δεν αναφέρει συγκεκριμένη ποινή. Υπάρχουν 6 ενδεχόμενες ποινές που ξεκινούν από απλή επίπληξη και φτάνουν μέχρι αφαίρεση βαθμών από το πρωτάθλημα των κατασκευαστών (μικρό πρόβλημα για τη Red Bull) και το πρωτάθλημα των οδηγών (τεράστιο πρόβλημα για τη Red Bull και τον Φερστάπεν o οποίος έγινε πρωταθλητής με διαφορά 8 βαθμών από τον Χάμιλτον).
Το τι θα κρίνει την ποινή που θα επιβάλει η FIA κανείς δεν το γνωρίζει και αυτό είναι το μεγάλο θέμα. Από τη μέρα που εφαρμόστηκε το budget cap θα έπρεπε να είναι ξεκάθαρο το τι θα σημαίνει η όποια υπέρβαση. Τώρα όποια και να είναι η ποινή, η καχυποψία μοιάζει δεδομένη και όλοι κάτι θα έχουν να πουν. Είτε ότι ευνοήθηκε η Red Bull, είτε ότι κρίθηκε ο τίτλος στα χαρτιά, είτε ότι οι υπόλοιπες ομάδες θα πρέπει να κάνουν και αυτές υπερβάσεις του budget cap αφού οι τιμωρίες δεν είναι αυστηρές.
Όλα αυτά τα γνωρίζει η FIA και έχει να διαχειριστεί μία… καυτή πατάτα. Αν η ποινή στη Red Bull, η οποία δεν δέχεται ότι έχει ξεπεράσει το όριο των 145 εκατομμυρίων δολαρίων, είναι τέτοια που θα της στερήσει τον τίτλο στους οδηγούς, μπορεί ο καθένας να αντιληφθεί ότι θα ξεκινήσει ένας «πόλεμος» με ανεξέλεγκτες διαστάσεις. Οι Αυστριακοί θα κάνουν εφέσεις, θα προσφύγουν όπου μπορούν και δεν μπορούν και η κατάσταση θα ξεφύγει. Αν η ποινή είναι… χάδι, τότε οι υπόλοιπες ομάδες θα αγνοήσουν το budget cap ενώ ο κόσμος θα αμφισβητήσει ακόμη περισσότερο τον τίτλο του Φερστάπεν. Γι αυτό η FIA θέλει να κάνει μία συμφωνία με τη Red Bull.
Με τον όρο «συμφωνία» πολλοί θεωρούν και όχι άδικα ότι… ψήνεται μαγείρεμα. Χωρίς να μπορούμε να ξέρουμε τι θα συζητηθεί πίσω από κλειστές πόρτες, αυτή η συμφωνία μοιάζει η μόνη λύση για τη FIA. Το λάθος ξεκινάει από τον ασαφή κανονισμό αλλά αυτός δεν μπορεί να αλλάξει σήμερα. Η Παγκόσμια ομοσπονδία θέλει να εξασφαλίσει την παραδοχή της Red Bull για την υπέρβαση, οπότε να έχει να αντιμετωπίσει μόνο το μεγάλο θέμα της ποινής. Για να το δεχτούν οι Αυστριακοί, θα πρέπει η ποινή να μην επηρεάζει τον περυσινό τους τίτλο, σε διαφορετική περίπτωση δεν μπορούμε να φανταστούμε ότι θα συμφωνήσουν με τη FIA. Σε κάθε περίπτωση η εξίσωση είναι δύσκολη και το αποτέλεσμα της αποκλείεται να ικανοποιήσει όλες τις πλευρές. Από μόνη της η παγκόσμια ομοσπονδία μπήκε σε αυτή τη θέση και το μόνο που έχει να κάνει είναι να εξασφαλίσει ότι οι κανονισμοί θα ορίζουν συγκεκριμένες ποινές για συγκεκριμένες παραβάσεις, αλλιώς κάθε χρονιά θα ψάχνει για «συμφωνίες» που θα εξαγριώνουν τον κόσμο και θα γιγαντώνουν την καχυποψία.
www.bnsports.gr