Πριν από 52 χρόνια το πλήρωμα του Apollo 13 βρισκόταν 300.000 χιλιόμετρα μακριά από τη γη και ενημέρωνε το κέντρο ελέγχου με την ιστορική φράση: Houston we have a problem. Οι φίλοι της Formula 1 δεν χρειάζεται να ταξιδέψουν στο διάστημα για να χρησιμοποιήσουν την ίδια έκφραση απευθυνόμενοι προς τη FIA που… κατάφερε να δημιουργήσει μπάχαλο στη σημαντικότερη στιγμή της χρονιάς.
Γράφει ο Κώστας Ψάρρας
Σε κάθε Παγκόσμιο πρωτάθλημα με όποιο τρόπο κι αν εξελίσσεται, η στιγμή που ο αθλητής εξασφαλίζει τον τίτλο είναι αυτή που μένει στην ιστορία. Ο Μαξ Φερστάπεν γνωρίζαμε εδώ και καιρό ότι θα σηκώσει το δεύτερο πρωτάθλημα της καριέρας του και περιμέναμε το πότε θα συμβεί. Η FIA κατάφερε να μετατρέψει σε… φιάσκο το φινάλε και να αφήσει όλο τον κόσμο με την απορία για το πώς έγινε αυτό.
Ο πρωταθλητής δεν γνώριζε ότι πήρε τον τίτλο
Να ξεκαθαρίσουμε για να μην υπάρχουν παρεξηγήσεις ότι αυτό που συνέβη στην Ιαπωνία είναι νόμιμο και εντός των κανονισμών. Δεν υπάρχει αμφιβολία σε αυτό. Ο αγώνας ολοκληρώθηκε λόγω χρονικού ορίου και δεν διακόπηκε. Άρα βάσει του κανονισμού που άλλαξε φέτος, δίνονται όλοι οι βαθμοί στους πιλότους. Έτσι μετά την ποινή των πέντε δευτερολέπτων στον Λεκλέρ, ο Φερστάπεν είχε τους απαιτούμενους 112 βαθμούς διαφοράς από τον δεύτερο στη βαθμολογία και έτσι ανακυρήχθηκε παγκόσμιος πρωταθλητής για 2η φορά στην καριέρα του. Μικρή… λεπτομέρεια ότι αυτό δεν το γνώριζε κανείς εκείνη τη στιγμή και χρειάστηκαν διαβουλεύσεις και ερωτήσεις για να συνειδητοποιήσει ακόμη και ο Ολλανδός ότι πήρε τον τίτλο. Αυτό από μόνο του δείχνει το τεράστιο λάθος που έγινε.
World Champion 2022!!!
— Max Verstappen (@Max33Verstappen) October 9, 2022
We’ve been absolutely on it, the whole year. A season where we had a difficult start but kept it cool, bounced back and never let go. pic.twitter.com/lRX9mj1siw
Ο κανονισμός άλλαξε και έγινε… χειρότερος
Αφού ξεκαθαρίσαμε το ότι ήταν εντός κανονισμών το ότι δόθηκαν όλοι οι βαθμοί ας δούμε πώς και γιατί φτάσαμε στη φετινή αλλαγή του. Θα θυμάστε το περυσινό φιάσκο στο Βέλγιο όταν ο αγώνας δεν διεξήχθη ποτέ λόγω ακραίων καιρικών φαινομένων αλλά έγιναν δύο γύροι πίσω από το αυτοκίνητο ασφαλείας και δόθηκαν οι μισοί βαθμοί. Η κατακραυγή ήταν τέτοια που οδήγησε τη FIA στο να εκδώσει ανακοίνωση με την οποία ξεκαθάριζε ότι θα αρχίσουν άμεσα συζητήσεις για αλλαγή των κανονισμών ώστε να μην επαναληφθεί κάτι αντίστοιχο. Μετά από λίγους μήνες δημοσιοποιήθηκε ο νέος κανονισμός που έδινε την αίσθηση ότι δεν θα ξαναζήσουμε κάτι ανάλογο. Αυτός λοιπόν ορίζει:
-Αν δεν συμπληρωθούν δύο κανονικοί γύροι χωρίς την παρουσία αυτοκινήτου ασφαλείας δεν θα δοθούν βαθμοί.
-Αν συμπληρωθεί λιγότερο από το 25% του αγώνα, οι βαθμοί που θα δοθούν είναι: 6-4-3-2-1
-Αν συμπληρωθεί το 25% ως το 50% του αγώνα, οι βαθμοί που θα δοθούν είναι: 13–10–8–6–5–4–3–2–1
-Αν συμπληρωθεί το 50% ως το 75% του αγώνα, οι βαθμοί που θα δοθούν είναι: 19–14–12–10–8–6–4–3–2–1
-Αν συμπληρωθεί περισσότερο από το 75% του αγώνα θα δοθούν κανονικά οι βαθμοί.
Η φράση που τελικά έκανε τη διαφορά σε όλο αυτό που ζήσαμε χθες είναι ότι ο παραπάνω κανονισμός ισχύει για τους αγώνες στους οποίους υπάρχει ΔΙΑΚΟΠΗ. Άρα ο χθεσινός που ΟΛΟΚΛΗΡΩΘΗΚΕ έχοντας συμπληρώσει μόλις το 53% των γύρων δεν επηρεάζεται από τον παραπάνω κανονισμό…
Κανείς δεν κατάλαβε ότι υπήρχε η συγκεκριμένη παράμετρος στον κανονισμό
Ομολογώ ότι δεν μπορούσα να φανταστώ πως υπήρχε τέτοιος διαχωρισμός στον κανονισμό. Κανείς δεν μπορούσε να το φανταστεί. Δεν είναι τυχαία η δήλωση του Κρίστιαν Χόρνερ που αν και είδε τον πιλότο του να εξασφαλίζει από χθες τον τίτλο είπε: Δεν θα έπρεπε να δοθούν όλοι οι βαθμοί. Ο κανονισμός θα πρέπει να αλλάξει ξανά!
Ο Νίκος Κούρκουλος σε μία από τις σπουδαιότερες ελληνικές ταινίες όλων των εποχών «το χώμα βάφτηκε κόκκινοι» έλεγε: Ο νόμος του πατέρα μου είναι ο παλιός αυτός που πρέπει να αλλάξει, ο δικός σου νόμος είναι ο νέος και είναι χειρότερος από τον παλιό…
Αυτό συνέβη και στη Formula 1. Άλλαξε ένας κανονισμός για να δίνονται όλοι οι βαθμοί όταν συμπληρώνεται ένας σημαντικός αριθμός γύρων. Τι σημασία έχει αν δεν βγήκε κόκκινη σημαία στο τέλος αλλά βγήκε στην αρχή; Ποια η διαφορά; Για να καταλάβουμε ακόμη περισσότερο το πόσο προβληματική είναι η διαδικασία αρκεί να σκεφτούμε πως αν οι πιλότοι έτρεχαν ένα γύρο και έβγαινε κόκκινη σημαία και μετά από 3 ώρες έβγαιναν ξανά, έκαναν ένα γύρο και ο αγώνας ολοκληρωνόταν λόγω χρονικού ορίου, θα έπρεπε να πάρουν ΟΛΟΥΣ του βαθμούς.
Τι θα είχαμε σε αυτή την περίπτωση; Αγώνα 2 γύρων, χωρίς αυτοκίνητο ασφαλείας και όλους τους βαθμούς να δίνονται κανονικά. Γιατί άλλαξε ο κανονισμός; Λόγω του ότι πέρυσι είδαμε αγώνα 2 γύρων πίσω από αυτοκίνητο ασφαλείας και δόθηκαν οι μισοί βαθμοί…