Λίγες ώρες απομένουν για να μάθουμε τον φετινό πρωταθλητή της Formula 1 ο οποίος θα κριθεί στο… νήμα αφού Φερστάπεν και Χάμιλτον ισοβαθμούν στους 369,5 βαθμούς. Δεν είναι λίγες οι φορές που μέχρι το φινάλε της σεζόν τα πάντα ήταν ανοιχτά. Ας θυμηθούμε τις πιο χαρακτηριστικές.
Γράφει ο Κώστας Ψάρρας
Το συγκλονιστικότερο φινάλε όλων των εποχών (2008)
Δεν χωράει αμφισβήτηση ότι αυτό που ζήσαμε το 2008 δεν έχει προηγούμενο και είναι η πρώτη φορά μετά από 13 χρόνια που περνάει από το μυαλό όλων ότι μπορεί κάτι αντίστοιχο να δούμε και φέτος. Στη Βραζιλία ο Φελίπε Μάσα έβλεπε πρώτος την καρό σημαία και αισθανόταν πρωταθλητής αφού ο Χάμιλτον ήταν 6ος. Το προσπέρασμα του Βρετανού στον Γκλοκ είναι ένα από τα πιο γνωστά στην ιστορία του σπορ, αφού αυτό του έδωσε τον πρώτο τίτλο του.
Βαθμολογία πριν τον τελευταίο αγώνα
Χάμιλτον: 94 βαθμοί
Μάσα: 87 βαθμοί
Τελική βαθμολογία
Χάμιλτον: 98 βαθμοί
Μάσα: 97 βαθμοί
Η τελευταία φορά που ο τίτλος κρίθηκε στο φινάλε (2016)
Ο Λιούις Χάμιλτον μετράει 4 συνεχόμενους τίτλους και όλοι ήρθαν νωρίτερα από τον τελευταίο αγώνα της σεζόν. Πρέπει να πάμε 5 χρόνια πίσω και πάλι στο Άμπου Ντάμπι για να βρούμε δύο πιλότους να έχουν πιθανότητες να στεφθούν πρωταθλητές στο φινάλε. Τότε ήταν οι Ρόσμπεργκ – Χάμιλτον που διεκδικούσαν τον τίτλο.
Ο Γερμανός πιλότος της Mercedes είχε προβάδισμα 12 βαθμών και του αρκούσε μία θέση στο βάθρο για να εξασφαλίσει το μοναδικό πρωτάθλημα της καριέρας του. Ο Χάμιλτον γνώριζε ότι μόνο η νίκη θα τον άφηνε, επί της ουσίας, στη μάχη και αυτή την πήρε χωρίς προβλήματα. Δράμα δεν υπήρχε αφού η μοναδική στιγμή που τέθηκε εν αμφιβόλω η παρουσία του Ρόσμπεργκ στο βάθρο ήταν ότι τον πίεσε ο Φέτελ, αλλά ο πιλότος της Mercedes αμύνθηκε υποδειγματικά και πανηγύρισε τον τίτλο με τη 2η θέση που κατέκτησε.
Βαθμολογία πριν τον τελευταίο αγώνα
Ρόσμπεργκ: 367 βαθμοί
Χάμιλτον: 355 βαθμοί
Τελική βαθμολογία
Ρόσμπεργκ: 385 βαθμοί
Χάμιλτον: 380 βαθμοί
Η βροχή έφερε ένα δραματικό φινάλε (2012)
Στα χρόνια της παντοκρατορίας της Red Bull και του Φέτελ, ο Φερνάντο Αλόνσο ήταν αυτός που προσπάθησε σε 2 περιπτώσεις να στερήσει τον τίτλο από τον Γερμανό. Το 2012 η Βραζιλία φιλοξένησε και πάλι τον τελευταίο αγώνα της σεζόν με τον Φέτελ να έχει προβάδισμα 13 βαθμών από τον αντίπαλό του. Οι κατατακτήριες δοκιμές δεν εξελίχθηκαν καλά για τους δύο διεκδικητές του τίτλου και όλα έδειχναν ότι δύσκολα θα είχαμε δράμα αφού ο Αλόνσο ήταν 8ος.
Ο Ισπανός θα έπρεπε να ήταν σε μία από τις θέσεις του βάθρου για να διατηρήσει τις ελπίδες του για το πρωτάθλημα. Η βροχή που έπεσε κατά διαστήματα στον αγώνα έκανε πολύ ενδιαφέρουσα τη μάχη. Ο Φέτελ είχε από νωρίς θέματα με το μονοθέσιό του λόγω σύγκρουσης και βρέθηκε τελευταίος. Η σωστή στρατηγική της Red Bull και η βροχή, βοήθηκε τον Γερμανό να ξαναβρεθεί στις βαθμολογούμενες θέσεις και παρά το ότι ο Αλόνσο σκαρφάλωσε 2ος, η 6η θέση του Φέτελ ήταν αρκετή για να του δώσει το 3ο πρωτάθλημα. Για την ιστορία αν ο Ισπανός είχε κερδίσει εκείνο τον αγώνα θα είχε… κλέψει τον τίτλο.
Βαθμολογία πριν τον τελευταίο αγώνα
Φέτελ: 273 βαθμοί
Αλόνσο: 260 βαθμοί
Τελική βαθμολογία
Φέτελ: 281 βαθμοί
Αλόνσο: 278 βαθμοί
4 πιλότοι είχαν ελπίδες για τον τίτλο στον τελευταίο αγώνα της σεζόν (2010)
Το Άμπου Ντάμπι φιλοξένησε ένα από τα πιο δραματικά φινάλε στην ιστορία του σπορ αφού 4 πιλότοι είχε μαθηματικές ελπίδες για τον τίτλο. Το 2010 ήταν η τελευταία φορά που είδαμε ανατροπή σκηνικού με τον Φέτελ να κατακτάει το πρωτάθλημα αν και ήταν 3ος στη βαθμολογία πριν τον αγώνα. Ο Αλόνσο ήταν το απόλυτο φαβορί αφού είχε απόσταση 8 βαθμών από τον Γουέμπερ και του αρκούσε η 2η θέση χωρίς να τον ενδιαφέρει το τι θα κάνουν οι διώκτες του. Κι όμως όλα πήγαν στραβά.
Από την εκκίνηση άρχισαν τα προβλήματα με τον Ισπανό να εκκινεί τρίτος αλλά να χάνει θέσεις. Το δράμα μεγάλωσε όταν βρέθηκε πίσω από τον Πετρόφ και κόλλησε εκεί για 40 γύρους, Με δεδομένο ότι και ο Γουέμπερ ήταν πίσω από τον Αλόνσο, ο Ισπανός θα χριεαζόταν την 5η θέση για να βγει πρωταθλητής. Κι όμως αυτό δεν συνέβη ποτέ, με αποτέλεσμα ο Φέτελ που πήρε τη νίκη να γίνει ο νεότερος πιλότος που πανηγύρισε 3 Παγκόσμιους τίτλους.
Βαθμολογία πριν τον τελευταίο αγώνα
Αλόνσο: 246 βαθμοί
Γουέμπερ: 238 βαθμοί
Φέτελ: 231 βαθμοί
Χάμιλτον: 222 βαθμοί
Τελική βαθμολογία
Φέτελ: 256 βαθμοί
Αλόνσο: 252 βαθμοί
Γουέμπερ: 242 βαθμοί
Χάμιλτον: 240 βαθμοί
To πρώτο πρωτάθλημα του Σουμάχερ (1994)
Ένα από τα πιο διάσημα φινάλε όλων των εποχών είναι αυτό που ζήσαμε το 1994 στην Αδελαϊδα. Διεκδικητές του τίτλου ήταν ο Σουμάχερ και ο Χιλ. Η διαφορά του ενός βαθμού υπέρ του Γερμανού άφηνε ανοιχτά όλα τα ενδεχόμενα αφού ο Βρετανός χρειαζόταν απλά τη νίκη για να πάρει σίγουρα το πρωτάθλημα. Οι δυο τους είχαν μάχη από την αρχή με τον Σουμάχερ να παίρνει τα ηνία του αγώνα. Μία έξοδος του Γερμανού στον 36ο γύρο έβαλε… φωτιά στον αγώνα με τον Χιλ να προσπαθεί να τον περάσει μία στροφή αργότερα.
Τελικά η σύγκρουση των δύο έθεσε εκτός μάχης τον Σουμάχερ και λίγο αργότερα και τον Χιλ. Με την εγκατάλειψη και των δύο ο τίτλος πήγε στον Γερμανό της Benetton.
Βαθμολογία πριν τον τελευταίο αγώνα
Σουμάχερ: 92 βαθμοί
Χιλ: 91 βαθμοί
Τελική βαθμολογία
Σουμάχερ: 92 βαθμοί
Χιλ: 91 βαθμοί
Η ιστορική μονομαχία Προστ – Μάνσελ – Πικέ (1986)
Έχουν περάσει 35 χρόνια από το grand prix της Αδελαϊδας το 1986, όταν τρεις θρύλοι της Formula 1 διεκδίκησαν το πρωτάθλημα. Οι μάχες που είχαν καθ’ όλη τη διάρκεια του αγώνα ήταν εκπληκτικές και χρειάστηκε μία στιγμή ατυχίας για να κριθούλ όλα. Ο Νάιτζελ Μάνσελ ήταν το απόλυτο φαβορί αφού είχε αέρα 7 βαθμών από τους διώκτες του και το μονοθέσιο της Williams ήταν ξεκάθαρα το καλύτετρο εκείνη τη σεζόν. Αν δεν υπήρχε η ενδοοικογενειακή μάχη με τον Πικέ, ήταν κάτι παραπάνω από δεδομένο ότι το πρωτάθλημα θα το έπαιρνε το «λιοντάρι».
O Προστ είχε εκμεταλλευτεί αυτή τη μάχη και έμεινε στη διεκδίκηση του τίτλου. Ακόμη και στον τελευταίο αγώνα της σεζόν Μάνσελ και Πικέ δεν μπόρεσαν να χωρίσουν τους ρόλους και έτσι ο Προστ χεριάστηκε μία στιγμή ατυχίας του Μάνσελ, όταν κλάταρε το ελαστικό του, για να στεφθεί Παγκόσμιος πρωταθλητής.
Βαθμολογία πριν τον τελευταίο αγώνα
Μάνσελ: 70 βαθμοί
Πικέ: 63 βαθμοί
Προστ: 63 βαθμοί
Τελική βαθμολογία
Προστ: 72 βαθμοί
Μάνσελ: 70 βαθμοί
Πικέ: 69 βαθμοί
Όταν ο Λάουντα έδειξε ότι η ασφάλεια των πιλότων μετράει περισσότερο από οτιδήποτε (1976)
Μία από τις πιο επιτυχημένες ταινίας αθλητικού περιεχομένου όλων των εποχών είναι το “Rush” και είναι βασισμένη πάνω στην κόντρα του Νίκι Λάουντα και του Τζέιμς Χαντ. Αν δεν έχετε δει την ταινία, μην διαβάσετε τη συνέχεια γιατί θα είναι σαν να σας… σποϊλάρω το φινάλε. Το 1976 ήταν η χρονιά του συγκλονιστικού ατυχήματος του Λάουντα στο Νίρμπουργκρινγκ, με τον πιλότο της Ferrari να βγαίνει από το φλεγόμενο μονοθέσιό του με βαριά εγκαύματα. Κανείς δεν πίστευε ότι θα επιστρέψει κι όμως το έκανε.
Και δεν επέστρεψε απλά για να κάνει βόλτες στις πίστες αλλά για να πρωταγωνιστεί. Κάλυψε το χαμένο έδαφος και έφτασε στον τελευταίο αγώνα της σεζόν στην Ιαπωνία, έχοντας προβάδισμα 3 βαθμών έναντι του Χαντ. Μετά τις κατατακτήριες δοκιμές ο Χαντ ήταν δεύτερος και ο Λάουντα τρίτος. Αν τερμάτιζαν έτσι, ο Λάουντα θα έπαιρνε το πρωτάθλημα αλλά οι συνθήκες την ημέρα του αγώνα ήταν πολύ δύσκολες λόγω της βροχής και ο Αυστριακός ζήτησε την αναβολή. Αυτό δεν συνέχη και έτσι ο ίδιος αποφάσισε να μην αγωνιστεί. Ο Τζέιμς Χαντ χρειαζόταν την 3η θέση για να στεφθεί πρωταθλητής και αυτή τελικά πήρε.
Βαθμολογία πριν τον τελευταίο αγώνα
Λάουντα: 68 βαθμοί
Χαντ: 65 βαθμοί
Τελική βαθμολογία
Χαντ: 69 βαθμοί
Λάουντα: 68 βαθμοί
H πρώτη φορά που δύο πιλότοι έφτασαν ισόβαθμοι στον τελευταίο αγώνα (1974)
Δεν είναι από τις πιο γνωστές μονομαχίες στη Formula 1 αλλά μέχρι φέτος ήταν η μοναδική φορά που δύο πιλότοι είχαν τους ίδιους βαθμούς πριν τον τελευταίο αγώνα της σεζόν. Φιτιπάλντι και Ριγκατσόνι είχαν από 52 βαθμούς και πήγαν στη Νέα Υόρκη για να διεκδικήσουν τον τίτλο.
Τα προβλήματα που αντιμετώπισε με το κράτημα του μονοθεσίου του ο Ριγκατσόνι έκαναν έυκολο το έργο του Έμερσον Φιτιπάλντι ο οποίος τερμάτισε 4ος και με τους 3 βαθμούς που πήρε πανηγύρισε το πρωτάθλημα.
Βαθμολογία πριν τον τελευταίο αγώνα
Φιτιπάλντι: 52 βαθμοί
Ριγκατσόνι: 52 βαθμοί
Τελική βαθμολογία
Φιτιπάλντι: 55 βαθμοί
Ριγκατσόνι: 52 βαθμοί
Την Κυριακή 12 Δεκεμβρίου θα γραφτεί ένα νέο κεφάλαιο στην ιστορία της Formula 1. Ο Χάμιλτον κυνηγάει τον 8ο τίτλο του και να ξεπεράσει τον Σουμάχερ και ο Φερστάπεν να εκθρονίσει τον κυρίαρχο του σπορ εδώ και μία επταετία.
www.bnsports.gr