29/11/2016: Πέντε χρόνια συμπληρώνονται από τη συντριβή του αεροσκάφους BA 146 της βολιβιανής εταιρείας Lamia στην περιοχή του Μεντεγίν, που μετέφερε την αποστολή της βραζιλιάνικης ομάδας Σαπεκοένσε στην Κολομβία, για τον πρώτο τελικό του Copa Sudamericana με την Ατλέτικο Νασιονάλ. Ο τραγικός απολογισμός περιελάμβανε 71 νεκρούς και μόλις 6 επιζώντες.
Η Σαπεκοένσε ετοιμαζόταν να δώσει το σημαντικότερο αγώνα της ιστορίας της, όμως η μοίρα της έπαιξε άσχημο παιχνίδι. Η ομάδα επρόκειτο να πετάξει απευθείας από τη Βραζιλία με πτήση τσάρτερ για το Μεντεγίν της Κολομβίας. Ωστόσο, η συγκεκριμένη πτήση δεν εγκρίθηκε και κάπως έτσι η Σαπεκοένσε χρειάστηκε να αλλάξει αεροπλάνο στην Βολιβία. Εκεί επιβιβάστηκε στο μοιραίο αεροσκάφος BA 146 της τοπικής αεροπορικής εταιρίας Lamia.
Το δυστύχημα σημειώθηκε, γύρω στις 22.00 (τοπική ώρα), πέντε λεπτά πριν από την προγραμματισμένη προσγείωση του αεροσκάφους στο αεροδρόμιο «José María Córdova», στην ορεινή περιοχή του Ελ Γκόρντο και σε υψόμετρο 3.300 μέτρων.
Survivors
Η έντονη βροχόπτωση και η πυκνή ομίχλη δεν επέτρεψαν στα ελικόπτερα να προσεγγίσουν το σημείο, με τους πρώτους διασώστες να καταφθάνουν δύο ώρες αργότερα. Οι έξι άνθρωποι που κατάφεραν να βγουν ζωντανοί από τα συντρίμια είναι οι ποδοσφαιριστές Έλιο Ερμίτο Ζαμπιέρ Νέτο, Άλαν Ρούσελ και Τζάκσον Φόλμαν, η αεροσυνοδός Χιμένα Σουάρες, ο μηχανικός του αεροσκάφους Έρβιν Τουμίρι και ο δημοσιογράφος Ραφαέλ Χένσελ, ο οποίος απεβίωσε στις 26 Μαρτίου του 2019 από καρδιακή προσβολή, την ώρα που έπαιζε ποδόσφαιρο με τους φίλους του!
Ο Νέτο είχε υποστεί πολλαπλά τραύματα στο κρανίο και τους πνεύμονες, νοσηλεύομενος για αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα σε κρίσιμη κατάσταση. Ο Φόλμαν έχασε το ένα του πόδι και πλέον φοράει τεχνητό μέλος. Τέλος, ο Ρούσελ υποβλήθηκε σε χειρουργική επέμβαση στην σπονδυλική στήλη και όχι μόνο κατάφερε να περπατήσει ξανά, αλλά συνέχισε το ποδόσφαιρο. Περίπου έναν χρόνο μετά τη μοιραία εκείνη ημέρα, αγωνίστηκε σε φιλικό αγώνα της Σαποκοένσε με τη Μπαρτσελόνα, βρίσκοντας μάλιστα δίχτυα.
Τα αίτια
Οι πρώτες εκτιμήσεις έκαναν λόγο για ηλεκτρική βλάβη, ωστόσο, το τελικό πόρισμα, το οποίο εκδόθηκε στις 27 Απριλίου του 2017, κατέδειξε ότι το δυστύχημα προκλήθηκε από έλλειψη καυσίμων, με τις ευθύνες να βαραίνουν τόσο αυτούς που κατήρτησαν το σχέδιο πτήσης, όσο και τον πιλώτο (σσ. ο οποίος ήταν και συνιδιοκτήτης της Lamia), που δεν εξέπεμψε έγκαιρα σήμα κινδύνου, ζητώντας αναγκαστική προσγείωση.
«Το δυστύχημα, οφείλεται στην έλλειψη καυσίμων, ως αποτέλεσμα της ακατάλληλης κι επικίνδυνης διαχείρισης, από την αεροπορική εταιρεία LaMia», δήλωσε σχετικά ο Μιγκέλ Καμάτσο, επικεφαλής της επιτροπής εμπειρογνωμώνων ερευνητών που ανέλαβαν να διαλευκάνουν τα αίτια της τραγωδίας.
Η πτήση Lamia 2933 που αναχώρησε καθυστερημένα από τη Σάντα Κρουζ στις 18:18, έπρεπε κανονικά να κάνει ενδιάμεση στάση για ανεφοδιασμό, κάτι που δεν έγινε ποτέ και στοίχισε τη ζωή δεκάδων ανθρώπων.
Ένας... σωτήριος τραυματισμός
Τυχερός μέσα στην ατυχία του ο Αλεχάντρο Μαρτινούτσιο, ο οποίος τραυματίστηκε πριν από τον τελικό του Copa Sudamericana και αποκλείστηκε από την αποστολή της Σαπεκοένσε, γλιτώνοντας έτσι τη ζωή του.
Τελευταίες εξελίξεις
Στο καθαρά αγωνιστικό σκέλος, τρια χρόνια μετά από το ξεκλήρισμα, η Σαπεκοένσε υποβιβάστηκε στην δεύτερη κατηγορία του βραζιλιάνικου πρωταθλήματος, αλλά την αμέσως επόμενη χρονιά εξασφάλισε εκ νέου μια θέση στα μεγάλα σαλόνια.
Τέλος, πριν από δύο μήνες, στις 25 Σεπτεμβρίου του 2021, οι αρχές της Βραζιλίας συνέλαβαν μια γυναίκα, η οποία θεωρούταν υπεύθυνη για την έγκριση του σχεδίου πτήσης και είχε διαφύγει από τη Βολιβία το 2016, προκειμένου να γλιτώσει την καταδίκη.
Σύμφωνα με την εφημερίδα «Folha de Sao Paulo», πρόκειται για την Σίλια Καστέδο Μοναστέριο, η οποία και αναμένεται να εκδοθεί στην πατρίδα της για να δικαστεί.
Βασιλική Καραμούζα
www.bnsports.gr