Συζητήσεις προκάλεσε η νέα πίσω πτέρυγα που εισήγαγε η Red Bull, επαναφέροντας το θέμα περί… γκρίζας ζώνης στην Formula 1.
Από την πλευρά τους, τόσο ο αγωνιστικός διευθυντής της αυστριακής ομάδας, Κρίστιαν Χόρνερ, όσο και ο σύμβουλος της, Χέλμουτ Μάρκο, τονίζουν πως η πτέρυγα είναι νόμιμη και πως έχει περάσει όλους τους απαραίτητους ελέγχους της FIA. Παρά τους ισχυρισμούς τους, η FIA ανακοίνωσε πως η Red Bull δεν θα μπορεί να επωφεληθεί από την νέα της πτέρυγα, καθώς από το γαλλικό Grand Prix (20 Ιουνίου), θα υπάρξουν αλλαγές στους κανονισμούς για τα μέρη του μονοθεσίου που μπορούν να αλλάξουν θέση κατά την διάρκεια του αγώνα, όπως ανακοίνωσε ο επικεφαλής για τα μονοθέσια, Νικόλας Τομπάζης.
Η Red Bull θα έχει στην διάθεση της περίπου 1 μήνα και τους αγώνες σε Μονακό (23 Μαΐου) και Αζερμπαϊτζάν (6 Ιουνίου) για να αναπτύξει μία νέα πτέρυγα, ενώ παράλληλα θα μπορεί να χρησιμοποιήσει την υπάρχουσα. Αυτό το περιστατικό επανάφερε το θέμα της «γκρίζας ζώνης» και του τι θεωρείται παράνομο και τι όχι στη Formula 1, ενώ δεν θα χρειαστεί να πάει κάποιος μακριά για να θυμηθεί κάποια περιστατικά.
Ο κινητήρας της Ferrari για το 2019
Το 2019 ο πανίσχυρος κινητήρας της Ferrari ήταν αυτός που τραβούσε τα βλέμματα στα γκαράζ. Η ιταλική ομάδα ήταν ταχύτερη όλων στις ευθείες, δίνοντας της μεγάλο προβάδισμα σε πίστες όπως η Μόντσα και το Μπαχρέιν. Οι έξι συνεχόμενες pole position από το Βέλγιο, μέχρι και το Μεξικό, ήταν αυτές που ανάγκασαν την Red Bull να καταθέσει ένσταση, ζητώντας να εξεταστεί η μονάδα της Ferrari, τονίζοντας πως τίθεται θέμα με την ροή καυσίμου. Από την πλευρά της η FIA τόνισε πως κάτι τέτοιο θεωρείται παράνομο και διεξήγαγε έρευνα, με την απόδοση της Scuderia να πέφτει σημαντικά στους επόμενους αγώνες και τον Φερστάπεν να την κατηγορεί για παραβίαση των κανονισμών.
Τελικά η διοργανώτρια αρχή ανακοίνωσε στα δοκιμαστικά πριν το ξεκίνημα της σεζόν του 2020, πως τελείωσε την έρευνα της και ήρθε σε συμφωνία για την ιταλική ομάδα, με το περιεχόμενο της να μην διαρρέει, κάτι που ενόχλησε τις υπόλοιπες ομάδες. Την επόμενη σεζόν η Ferrari παρουσίασε ένα σαφώς αποδυναμωμένο μονοθέσιο, όπως και όλες οι ομάδες με κινητήρα Ferrari, ωστόσο δεν αποδείχθηκε ποτέ πως η μονάδα του 2019 ήταν παράνομη. Αντιθέτως, απλώς «φούντωσε» τις συζητήσεις περί τι θεωρείται εντός και τι εκτός κανονισμών.
Το σύστημα Dual Axis Steering (DAS) της Mercedes
Την ώρα που η FIA και 7 από τις 10 ομάδες είχαν συσπειρωθεί εναντίον του κινητήρα της Ferrari, η Mercedes είχε σχεδιάσει ένα επαναστατικό σύστημα για το μονοθέσιο του 2020. Συγκεκριμένα η γερμανική ομάδα εισήγαγε το σύστημα DAS, με το οποίο ο οδηγός μπορεί να μετακινεί το τιμόνι εμπρός/πίσω, ώστε να αλλάζει η γωνία σύγκλισης των εμπρός τροχών και να μειώνεται έτσι η κατανομή θερμότητας στα ελαστικά. Αρκετές ήταν οι ομάδες που είχαν τις αμφιβολίες τους για την νομιμότητα του, με την Racing Point να τονίζει πως χρειάζεται πάνω από έξι μήνες για να «υιοθετήσει» το DAS στο μονοθέσιο της, ενώ η Ferrari το είχε εξετάσει στο παρελθόν.
Mercedes και FIA βρισκόντουσαν σε συνεχή επικοινωνία για το θέμα του DAS, με την διοργανώτρια αρχή να τονίζει πως το σύστημα είναι νόμιμο και μπορεί να χρησιμοποιηθεί για το 2020, όχι όμως και για το 2021. Η αιτιολογία ήταν πως εφόσον το DAS δεν υποστηρίζει την αλλαγή κομματιών του μονοθεσίου, όταν αυτό βρίσκεται εν κινήσει στον αγώνα, αλλά λειτουργεί ως ένα σύστημα που βοηθά στις στροφές, τότε δεν τίθεται θέμα για το αν είναι παράνομο. Ωστόσο η επιλογή να αποκλειστεί για την επόμενη χρονιά ενόχλησε τις υπόλοιπες ομάδες, με τα «ασημένια βέλη» να μην έχουν ανταγωνισμό μέσα στο 2020.
Το ντεμπούτο της Brawn GP και του διπλού διαχύτη
Το 2008 η Honda είχε ανακοινώσει πως θα αποχωρούσε από την Formula 1, με τον πρώην τεχνικό διευθυντή των Honda Racing, Ferrari και Benetton, Ρος Μπρον, να ανακοινώνει την εξαγορά της ομάδας από τον ίδιο. Η ομάδα μετονομάστηκε σε Brawn GP ενόψει του 2009, με τους Τζένσον Μπάτον και Ρούμπενς Μπαρικέλο να είναι οι δύο πιλότοι. Με την FIA να έχει «κόψει» πολλά αεροδυναμικά βοηθήματα για την παραγωγή κάθετης δύναμης, η Brawn εισήγαγε τον διπλό διαχύτη.
Η νεοσύστατη ομάδα, μαζί με τις Williams και Toyota, εφάρμοσαν στον πρώτο αγώνα του 2009 στην Αυστραλία αυτή την κατασκευή, χάρις στην οποία δημιουργούσα τεράστια μεγέθη κάθετη δύναμης. Παρά τις έντονες αντιδράσεις των υπόλοιπων ομάδων, η FIA έκρινε πως οι διαχύτες δεν ήταν παράνομοι, με την Brawn να κυριαρχεί μέσα στο 2009, σημειώνοντας 8 νίκες, ενώ ο Μπάτον στέφθηκε πρωταθλητής. Αυτή ήταν και η μοναδική σεζόν της ομάδας στην Formula 1, καθώς οι Daimler AG και Aabar Inestments εξαγόρασαν περίπου το 75%, μετονομάζοντας την σε Mercedes GP.
Μάριος Αγγελέτος