Τον τρόπο να ανακατέψει την «τράπουλα» και να αυξήσει το ενδιαφέρον ψάχνει η Formula 1.
Mercedes και Λιούις Χάμιλτον έχουν κυριαρχήσει στη υβριδική εποχή της Formula 1, με τον ανταγωνισμό να έχει μειωθεί αισθητά τα τελευταία χρόνια. Η Ferrari έχει να πανηγυρίσει πρωτάθλημα από το 2007 με τον Κίμι Ραϊκόνεν, ενώ στην Red Bull τα 4 συνεχόμενα πρωταθλήματα του Σεμπάστιαν Φέτελ από το 2010 μέχρι το 2013, μοιάζουν πλέον με μία μακρινή ανάμνηση.
Η Κομισιόν της F1 φαίνεται πως έχει βρει τελικά τον τρόπο να αυξήσει το ενδιαφέρον στο άθλημα, με την εφαρμογή των sprint races, στα πρότυπα των Formula 2 και Formula 3. Τα πρώτα σενάρια κάνουν λόγω για την εφαρμογή τους σε δυο ευρωπαϊκούς αγώνες, με την Μόντσα και το Σίλβερστόουν να έχουν το προβάδισμα, ενώ εξετάζεται και το ενδεχόμενο για έναν τρίτο αγώνα εκτός Ευρώπης.
Δράση και στις τρεις μέρες
Τον υπάρχων πλάνο του τριημέρου προβλέπει τρία ελεύθερα δοκιμαστικά, δύο την Παρασκευή και ένα το Σάββατο, τις κατατακτήριες δοκιμές του Σαββάτου και τέλος ο κυριακάτικος αγώνας. Το νέο πειραματικό πλάνο προβλέπει ελεύθερες δοκιμές το πρωί της Παρασκευής, διάρκειας 60 λεπτών, με ελεύθερη επιλογή δυο σετ ελαστικών. Το απόγευμα, αντί για τις καθιερωμένες δοκιμές, θα λάβουν χώρα οι κατατακτήριες δοκιμές, με χρήση αποκλειστικά 5 σετ μαλακής γόμας, με σκοπό τον καθορισμό της σειράς εκκίνησης στο sprint race του Σαββάτου.
Τον υπάρχων πλάνο του τριημέρου προβλέπει τρία ελεύθερα δοκιμαστικά, δύο την Παρασκευή και ένα το Σάββατο, τις κατατακτήριες δοκιμές του Σαββάτου και τέλος ο κυριακάτικος αγώνας. Το νέο πειραματικό πλάνο προβλέπει ελεύθερες δοκιμές το πρωί της Παρασκευής, διάρκειας 60 λεπτών, με ελεύθερη επιλογή δυο σετ ελαστικών. Το απόγευμα, αντί για τις καθιερωμένες δοκιμές, θα λάβουν χώρα οι κατατακτήριες δοκιμές, με χρήση αποκλειστικά 5 σετ μαλακής γόμας, με σκοπό τον καθορισμό της σειράς εκκίνησης στο sprint race του Σαββάτου.
Η διαδικασία των κατατακτήριων δεν αλλάζει, καθώς θα υπάρχουν τρία διαφορετικά sessions, τα οποία θα διαρκέσουν συνολικά περίπου μία ώρα. Σειρά παίρνουν το πρωί του Σαββάτου τα δεύτερα και τελευταία ελεύθερα δοκιμαστικά 60 λεπτών, με ελεύθερη επιλογή ενός σετ. Το απόγευμα της ίδιας μέρας αναμένεται να διεξαχθεί ο πολυσυζητημένος αγώνας, διάρκειας περίπου 100 χιλιομέτρων (περίπου το 1/3 του αγώνα της Κυριακής), με τις ομάδες και του πιλότους να έχουν στην διάθεση τους ελεύθερη επιλογή για δύο σετ ελαστικών, ενώ δεν είναι υποχρεωτική η αλλαγή γόμας μέσα στον αγώνα.
Μετά το τέλος του αγώνα οι πρώτοι τρεις θα κερδίζουν 3-2-1 βαθμούς αντίστοιχα, ενώ από την τελική κατάταξη θα προκύπτει και η σειρά εκκίνησης της Κυριακής. Το βραβείο για την πρώτη θέση θα παραδίδεται στο parc ferme, παρόμοιο με αυτό της κατάληψης της pole position, ενώ δεν θα υπάρχει τελετή με βάθρο. Αντίστοιχα, το τελετουργικό εκκίνησης με τον εθνικό ύμνο θα γίνεται μόνο στον κυριακάτικο αγώνα.
Τα «παραθυράκια» της βροχής
Αλλαγές αναμένεται να υπάρξουν σε περίπτωση που υπάρξει βροχή κατά την διάρκεια του τριήμερου. Συγκεκριμένα, σε περίπτωση που βρέξει, κάθε πιλότος θα έχει στην διάθεση του 3 σετ βρόχινων ελαστικών και άλλα 4 ενδιάμεσων. Αντίστοιχα, αν τα πρώτα ελεύθερα δοκιμαστικά, ή οι κατατακτήριες, γίνουν υπό βροχή, τότε πριν τον αγώνα οι ομάδες θα έχουν ένα επιπλέον σετ ενδιάμεσων ελαστικών, αλλά θα πρέπει να επιστρέψουν ένα χρησιμοποιημένο.
Αν ο sprint αγώνας γίνει υπό καθεστώς βροχής, τότε οι ομάδες μπορούν να πάρουν ένα νέο σετ ενδιάμεσων ελαστικών, αλλά να επιστρέψουν ένα σετ βρόχινα ή ενδιάμεσα. Όλοι οι οδηγοί θα έχουν στην διάθεση τους μάξιμουμ 9 σετ ελαστικών στο αγωνιστικό τριήμερο.
Τι ισχύει με το Parc Fermé;
Αλλαγές αναμένεται να υπάρξουν και στο καθεστώς του Parc Fermé, το οποίο θα λειτουργεί από την έναρξη των κατατακτήριων δοκιμών της Παρασκευής. Στόχος της Formula 1 είναι να απαγορέψει τις αλλαγές στα μονοθέσια, όπως την κατασκευή μονοθεσίων ειδικά για κατατακτήριες και την μείωση του χρόνου εργασιών πάνω στο μονοθέσιο για την επόμενη μέρα.
Μετά και από τον sprint αγώνα τα μονοθέσια θα είναι σε πλήρες Parc Fermé, ωστόσο υπάρχει το περιθώριο κάποιων μικρών αλλαγών. Αρχικά θα επιτρέπεται η τροποποίηση της κατανομής του βάρους, ενώ που σε περίπτωση που η επίσημη μετεωρολογική πρόβλεψη από συνεργάτη της FIA κάνει λόγο για διαφορά των 10 βαθμών Κελσίου και άνω, ανάμεσα σε κατατακτήριες και αγώνα, τότε θα είναι δυνατή η αλλαγή ρυθμίσεων στην ψύξη των μονάδων ισχύος και των κιβωτίων.
Κανένα άγχος από την πλευρά της Formula 1 και της FIA
Στόχος του νέου αυτού φορμάτ είναι η επέκταση του αγωνιστικού τριημέρου, όχι η αποδυνάμωση του κεντρικού «γεγονότος», που είναι ο αγώνα της Κυριακής. Από την πλευρά του ο CEO της Formula 1, Ρος Μπρον, βλέπει με «καλό» μάτι αυτές τις αλλαγές, ενώ όπως τόνισε σε περίπτωση που δεν αποδώσει με τον τρόπο που θέλουν, τότε θα το αποσύρουν και θα εξεταστεί ξανά στο μέλλον.
Μάριος Αγγελέτος
Μάριος Αγγελέτος