γράφει : Χρήστος Σωτηρακόπουλος
Μπορεί να μην έχει φτάσει ακόμα στο επίπεδο του 1,7 δις σε ευρώ όπως το 2017 το παζάρι στην Αγγλία αυτό το καλοκαίρι, αλλά είμαστε σχεδόν στα μισά και δεν είναι λίγο αν σκεφτεί κανείς πως όλοι οι σύλλογοι στην Ευρώπη έχουν πληγεί από την πανδημία. Εκτός από την Premier League που τη νέα σεζόν τα δικαιώματα της για τις ομάδες τηλεοπτικά, θα είναι περισσότερα από τα χρήματα που θα συγκεντρωθούν εκτός Βρετανίας από εντός!
Γράφει ο Χρήστος Σωτηρακόπουλος
Αυτά βλέπουν Ρεάλ και Μπαρτσελόνα και κοντεύουν να σκάσουν από τη ζήλεια τους. Όλος ο διακαής πόθος του Πέρεθ και του Λαπόρτα που τον ακολουθεί ως πιστός σύντροφος (αφού είναι κοινό μυστικό πως τα χρήματα για να μην σκάσει η Μπάρτσα μπήκαν στα ταμεία της από τους Αμερικανούς με τις ευλογίες του ισχυρού άντρα της Ρεάλ), είναι ο μόνιμος εκβιασμός μέσω της European Super League!
Βλέπουν τους Άγγλους να έχουν φτιάξει το πιο ισχυρό τηλεοπτικό προϊόν με την Νότιγχαμ για παράδειγμα που επέστρεψε μετά από 23 χρόνια για να διαχειρίζεται ένα μπάτζετ 230 εκατομμυρίων ευρώ από τα τηλεοπτικά, όταν η νικήτρια του UEFA Champions League Ρεάλ Μαδρίτης θα πάρει περίπου 136 εκατομμύρια ευρώ!
Διαφορές τεράστιες που θα διορθωθούν κατά πολύ όταν αρχίσει ο νέος κύκλος των τηλεοπτικών δικαιωμάτων, με τις αλλαγές στο Champions League το 2024 αλλά και πάλι τότε οι Άγγλοι θα έχουν φύγει ακόμα πιο μακριά στα δικά τους δικαιώματα!
Πρόκειται για ένα αέναο κύκλο κυνηγώντας την ουρά τους όπου κάθε φορά που μπορεί να πλησιάσει το ένα προϊόν σε χρήματα πιο ψηλά το άλλο μπορεί να ξεφύγει με δραματικά μεγέθη, καταδεικνύοντας και την δυναμική που έχει αυτό το πρωτάθλημα! Η Premier League που τη νέα χρονιά θα είναι πλέον στην Nova, η οποία πήρε τα δικαιώματα για έξι χρόνια, έχει καταφέρει να βγει αλώβητη από το πρόβλημα του COVID 19.
Μια πλήρης σεζόν με sold out σχεδόν στο 92% των αγώνων του πρωταθλήματος αριθμός εξωπραγματικός (συνολικά άνω των 15 εκατομμυρίων κόσμος πήγε στα γήπεδα το 2021-22) εξαφάνισε τα σύννεφα στα οικονομικά τμήματα και ενθάρρυνε τους συλλόγους να δυναμώσουν παίρνοντας παίκτες χωρίς οικονομική αβεβαιότητα όπως πέρσι.
«Το ποδόσφαιρο έχει πολύ «κοντή μνήμη» , οπότε ο COVID έχει πλέον ουσιαστικά ξεχαστεί εντελώς», λέει ο Kieran Maguire, ο ειδικός στα οικονομικά του ποδοσφαίρου και λέκτορας στο Πανεπιστήμιο του Λίβερπουλ.
«Ενώ η συμφωνία με τα κανάλια στη Βρετανία έμεινε στα ίδια επίπεδα για την εγχώρια αγορά μερικές από τις τηλεοπτικές συμφωνίες από το εξωτερικό εκτοξεύτηκαν. Οι σύλλογοι έχουν πλέον ακόμη μεγαλύτερο κίνητρο να ξοδέψουν. Η επιτυχία είναι ένα αδηφάγο τέρας που όσο τρώει θέλει και άλλο» εξήγησε σε πρόσφατη συνέντευξη του.
Τα αυξημένα χρήματα που παίρνουν από την πρόκριση στους ομίλους του UCL δίνουν κίνητρα στους Big 6 να ξοδέψουν περισσότερα και επίσης κοιτάζουν κλεφτά πίσω τους από συλλόγους όπως η Νιούκαστλ.
«Το κόστος του υποβιβασμού είναι τώρα υψηλότερο από ποτέ, επομένως οι προς τα κάτω ομάδες της κατηγορίας ξοδεύουν τώρα περισσότερα χρήματα επειδή θέλουν να μειώσουν τον κίνδυνο. Όλοι έχουν ένα κίνητρο για υπερβολικές δαπάνες και αυτό υλοποιείται» υπογράμμισε ο Maguire!
Τα έσοδα θα φτάσουν σε απόλυτο υψηλό όλων των εποχών το 2022-23, καθώς ο τελευταίος τριετής κύκλος τηλεοπτικών δικαιωμάτων φέρνει πρόσθετο εισόδημα από το προσοδοφόρο pot στο εξωτερικό.
Μια νέα Σκανδιναβική συμφωνία με τη Nordic Entertainment αξίζει το διπλάσιο της τελευταίας συμφωνίας με 335 εκατομμύρια λίρες τη σεζόν, ενώ η επέκταση του NBC στο αμερικανικό πακέτο δικαιωμάτων αξίζει ένα αντίστοιχο ετήσιο ποσό.
Αυτή η νέα σεζόν θα είναι η πρώτη φορά που τα έσοδα από την τηλεόραση στο εξωτερικό θα επισκιάσουν την εγχώρια αγορά. Συνολικά, η αξία τους υπολογίζεται σε 10,5 δισεκατομμύρια λίρες τα επόμενα τρία χρόνια - μια αύξηση 16 τοις εκατό! Πως λοιπόν να μην τραβάνε τα (οποία) μαλλιά τους οι Ισπανοί παράγοντες;
«Τα έσοδα από τις διεθνείς και εγχώριες μεταδόσεις μας στον επόμενο κύκλο θα δώσουν σταθερότητα και βεβαιότητα στο παιχνίδι στο σύνολό του, κάτι που είναι ιδιαίτερα σημαντικό καθώς το ποδόσφαιρο ανακάμπτει από τις απώλειες του COVID-19», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Premier League, Richard Masters,τον περασμένο Νοέμβριο. Και στην πράξη, φαίνεται ξεκάθαρα πως συμβαίνει!
Αυτό, αναπόφευκτα, σημαίνει μεγαλύτερη οικονομική δύναμη. Η αύξηση των εσόδων από τις μεταδόσεις στο εξωτερικό θα διανεμηθεί μέσω πληρωμών αξίας στο τέλος της σεζόν και εκτιμάται ότι οι νέοι πρωταθλητές θα μπορούσαν να κερδίσουν επιπλέον 25 εκατομμύρια λίρες. Τα έσοδα από την τηλεόραση δεν ήταν ποτέ υψηλότερα από τον κύκλο 2022-25. Και οι σύλλογοι μπορούν να προγραμματίσουν ανάλογα αυτό το καλοκαίρι.
Γιατί για τον πρωταθλητή, αν αυτός είναι η Μάντσεστερ Σίτι μπορεί να μη σημαίνουν τίποτα τα έξτρα 25 εκατομμύρια αλλά ακόμα και για τον όγδοο της βαθμολογίας, το να πάρει συν 12 εκατομμύρια είναι σημαντικό ποσό.
Και πολύ δε περισσότερο για αυτόν που θα μείνει στην κατηγορία καταφέρνοντας να αποφύγει τα προβλήματα όπως έκανε η Λιντς και η Έβερτον την τελευταία στιγμή στην σεζόν που τελείωσε. Ένας υποβιβασμός με το να μην είσαι στην κατηγορία μπορεί να έχει μία διαφορά της τάξεως των 210 εκατομμύρια λίρες συνολικά!
Η Ρεάλ όμως είναι η πρωταθλήτρια Ευρώπης και η Μπαρτσελόνα ενισχύεται εξαιρετικά αν και παραμένουν τεράστια ερωτηματικά με το πως θα διαχειριστεί την μαύρη τρύπα της και ένας σώφρων άνθρωπος θα έλεγε πως είναι ένα ρίσκο να ξοδεύει τόσα αν δεν της βγει αγωνιστικά!
Από την άλλη κακά τα ψέματα, η επιτυχία είναι αυτή που σου φέρνει περισσότερα χρήματα συνεπώς οι δύο Ισπανοί γίγαντες ξέρουν πολύ καλά πως εάν δεν ξοδέψουν επίσης δεν θα μπορέσουν να ανταγωνιστούν όχι μόνο τους Άγγλους αλλά και την Παρί ή τη Γιουβέντους.
Επιστρέφοντας όμως τη συζήτηση στο θέμα της Premier League, εδώ και 20 χρόνια έχω βαρεθεί να ακούω πως είναι μία φούσκα και θα σκάσει!
Και κάθε τρία χρόνια τα χρήματα που μπαίνουν στα ταμεία είναι όλο και περισσότερα ειδικά μετά το 2010! Ας το πάρουν λοιπόν κάποια απόφαση του είχα γράψει και παλιότερα σε ένα κομμάτι του 2015 στο England365.gr και το λέω και τώρα μήπως το καταλάβουν όσοι δεν το έχουν… πιάσει το νόημα: ούτε φούσκα είναι ούτε θα σκάσει! Ένα υπέροχο προϊόν είναι και όλος ο κόσμος θέλει να το δει!