Box to Box

Πως ο Μέρντοκ με το «αποτυχημένο» SKY έπαιξε τα ρέστα του στο ποδόσφαιρο και τα άλλαξε όλα!

Πως ο Μέρντοκ με το «αποτυχημένο» SKY έπαιξε τα ρέστα του στο ποδόσφαιρο και τα άλλαξε όλα!
Και όμως κάποτε τα παιχνίδια μεταξύ της Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ και της Λίβερπουλ δεν τα έβλεπαν στο νησί τηλεοπτικά! Μπορεί κάποια χώρα δεξιά και αριστερά στον χάρτη να έπαιρνε  κάποιες φορές εικόνα ωστόσο, μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του ‘90 δεν υπήρχε σε  σταθερή βάση τηλεοπτική μετάδοση των μεγάλων παιχνιδιών. Σήμερα μοιάζει αδιανόητο και εικόνα, εδώ και 30 χρόνια πηγαίνει σε 200 χώρες κάθε αγωνιστική γιατί απλούστατα κάποια στιγμή ένας επιχειρηματίας είδε το ποδόσφαιρο αλλιώς! Κι άλλαξε ότι ξέραμε μέχρι τότε!

Γράφει ο Χρήστος Σωτηρακόπουλος

Στο τέλος της δεκαετίας του ‘80, το κανάλι SKY ΟΝΕ στην Βρετανία προσπαθούσε με πολύ κόπο να πείσει τον κόσμο πως άξιζε να γίνει συνδρομητής. Η καινούργια τηλεοπτική εποχή όπου χρειαζόσουν ένα τεράστιο  πιάτο στην οροφή του σπιτιού για να έχεις την επιλογή το πολύ 15 προγραμμάτων από όλο τον κόσμο, στην Ελλάδα ακουγόταν πολύ... εξωτικό αλλά στην εσωστρεφή βρετανική κοινωνία  αντιμετωπιζόταν με  σκεπτικισμό.

Όταν το κανάλι έφτασε τους 1000 συνδρομητές, τον Ιανουάριο του 1990 ο τυχερός έμεινε εμβρόντητος όταν ανοίγοντας το σπίτι του, είδε αυτοπροσώπως τον ιδιοκτήτη της πλατφόρμας, τον Αυστραλό πολυεκατομμυριούχο Ρούπερτ Μέρντοκ να του παραδίδει  το πακέτο!

Ο Μέρντοκ (τότε) δεν ήταν όνομα εξαιρετικά οικείο στο αγγλικό κοινό. Οι σύμβουλοι επιχειρήσεων που διέθετε του έλεγαν πως πετούσε τα λεφτά του χωρίς λόγο και πως θα έπρεπε να κλείσει το κανάλι και να επικεντρωθεί στις εφημερίδες. «Όταν σου λένε δεν γίνεται σημαίνει πως κάτι δεν κάνουμε σωστά. Άρα για να γίνει πρέπει να το αλλάξουμε», είπε ο Μέρντοκ.

Τότε ο μεγιστάνας του Τύπου στην Βρετανία δεν ήταν ο Μέρντοκ που έγινε αργότερα. Ήταν ο Ρόμπερτ Μάξγουελ που επίσης έκανε ανάλογες τηλεοπτικές κινήσεις, διαθέτοντας  ολόκληρη ναυαρχίδα από έντυπα. Ταυτόχρονα είχε μπει δυνατά στο ποδόσφαιρο αποκτώντας τη Ντέρμπι Κάουντι και την Όξφορντ και ήθελε  να πάρει και τη Γουότφορντ από τον Έλτον Τζον κίνηση  που μπλοκαρίστηκε από την επιτροπή ανταγωνισμού.

Ο μυστηριώδης θάνατος του Μάξουελ στην Τενερίφη τον Οκτώβριο του 1990 άνοιξε τον δρόμο για τον Μέρντοκ που επεκτάθηκε –με την Θάτσερ να τον στηρίζει απλόχερα- αγοράζοντας πολλές εφημερίδες μεταξύ των οποίων τους ιστορικούς TIMES αλλά και την Sun και την News of the world που αργότερα έμπλεξε στο τεράστιο σκάνδαλο των υποκλοπών που ταρακούνησε τη Βρετανία.

Ωστόσο το SKY δεν περπατούσε. Τον χειμώνα του 1992 το BBC που σκεφτόταν να επεκταθεί στο δορυφορικό πρόγραμμα και να εξαπλωθεί συνδρομητικά, αναδιπλώθηκε και έτσι ο Μέρντοκ είδε την ευκαιρία μπροστά του.

Αγόρασε τον εξοπλισμό και προσέλαβε μερικούς ανθρώπους που έμεναν χωρίς δουλειά ανάμεσα τους τον (παλιό φορ της Γουλβς της Έβερτον και της Άστον Βίλα) Αντι Γκρέι καθώς και τον παρουσιαστή Ρίτσαρντ Κις που είχε γίνει γνωστός από τα πρωινά προγράμματα! Αυτοί στη συνέχεια θα γινόντουσαν τα πρόσωπα του καναλιού και θα κυριαρχούσαν μέχρι το 2012 όταν η καριέρα τους μέσα σε μία νύχτα καταστράφηκε στο νησί  από σεξιστικά σχόλια για μία γυναίκα βοηθό σε ένα παιχνίδι Γουλβς εναντίον Λίβερπουλ!

Όχι ότι τα έβαψα μαύρα, αφού από τότε βγάζουν το παντεσπάνι τους (γιατί δεν συζητάμε απλώς για ψωμί) δουλεύοντας στο κανάλι BeIn Sports του Κατάρ!

Πίσω στο 1991 η εισήγηση του Γκρει στους οικονομικούς συμβούλους του Μέρντοκ ήταν να κάνει πρόταση με πολλά λεφτά για να πάρει το ποδόσφαιρο, της όλο καινούργιας Premier League. Έως τότε το ποδόσφαιρο ήταν μόνο στα χέρια του ITV και του BBC, των ανοιχτών καναλιών που μονοπωλούσαν τα αθλητικά.

Η κίνηση αποδείχτηκε χρυσοφόρα και καταγράφηκε από τα οικονομικά έντυπα ως μία από τις εξυπνότερες επιχειρηματικές κινήσεις του 20ου αιώνα. Η συγκυρία της εποχής με τα γήπεδα να αναμορφώνονται στην Αγγλία μετά την  τραγωδία του Χίλσμπορο, η δραστική καταπολέμηση του χουλιγκανισμού και η επιστροφή των ομάδων στα ευρωπαϊκά κύπελλα μετά την πενταετή «εξορία» λόγω Χέιζελ, βοήθησε να αλλάξει target group το προϊόν και να εκτιναχτεί στα ύψη.

Το SKY πλήρωσε το τεράστιο ποσό των 191 εκατομμυρίων λιρών για την εποχή, που όμως σήμερα είναι… ψίχουλα! Η πενταετής συμφωνία εκτίναξε το ποδόσφαιρο – με τις ομάδες να μπορούν πλέον να αποκτήσουν Γκούλιτ, Καντονά, Μπέργκαμπ- αλλά πρώτιστα έφερε τους πολυπόθητους συνδρομητές στο κανάλι. Τρεις δεκαετίες σχεδόν αργότερα με 25 εκατομμύρια συνδρομητές, σε κάθε γωνία του πλανήτη, το SKY είναι σημείο αναφοράς έχοντας βοηθήσει με τα λεφτά του να μετατραπεί η Premier League στο κορυφαίο θέαμα σε συλλογικό επίπεδο αφού το παρακολουθούν 200 χώρες.

Ο όμιλος του BSKYB με ναυαρχίδα τα αθλητικά πακέτα έχει τεράστια κέρδη αφού για ένα διάστημα είχε  επεκταθεί παντού από το Champions League και το Κύπελλο Αγγλίας, το πρωτάθλημα Σκωτίας, μετά εκείνο της Ισπανίας αλλά και σε άλλα αγαπημένα σπορ των Βρετανών το κρίκετ, το σνούκερ, το μποξ και το ράγκμπι.

Όταν προστέθηκε το αντίπαλο δέος της βρετανικής τηλεφωνίας στο χάρτη η British Telecom εν συντομία BT sports. Κερδισμένες βγήκαν και πάλι οι ομάδες και η UEFA! Τα χρήματα που δόθηκαν στις κόντρες των δύο συνδρομητικών πλατφορμών συνεχίζουν να αλλάζουν επίπεδο του αγγλικού ποδοσφαίρου με τις ομάδες να έχουν εξασφαλισμένο σχεδόν 200 εκατομμύρια λίρες κάθε χρόνο απλώς και μόνο παίζοντας στην κατηγορία, χρήματα που μετατρέπουν σε ψυχούλα κυριολεκτικά αυτά που κατακτά ο νικητής του Champions League που είναι περίπου 75 εκατομμύρια! Και όλο αυτό έφερε στο προσκήνιο την περίφημη κίνηση – πραξικόπημα του Πέρεθ και του Ανιέλι για την ευρωπαΐκή σουπερλίγκα!

Αν προσθέσετε λοιπόν όλα αυτά τα χρόνια πως είναι οι τεχνολογίες έφεραν με το 24ωρο κανάλι SKYSPORTS NEWS που το βλέπουν περίπου 50 εκατομμύρια τηλεθεατές παγκοσμίως σε καθημερινή βάση συν το ειδησεογραφικό SKY NEWS με  δεκάδες  εκατομμύρια ανθρώπων να έχουν πρόσβαση σε αυτό αφού υπάρχει σχεδόν σε κάθε καλό ξενοδοχείο του πλανήτη και αντιλαμβάνεστε το μέγεθος της δυναμικής που απέκτησε εκείνο το μικρό κανάλι των 1000 συνδρομητών που ήταν κάποτε το Sky!

Οι νέες τεχνολογίες, η ψηφιακή, το pay per view, αλλά και οι υπόλοιπες παροχές με δεκάδες προγράμματα ταινίες, ντοκιμαντέρ και πάνω από 400 θεματικά κανάλια που προσφέρουν μεταξύ τους τα δυο συνδρομητικά πακέτα (συν την Amazon που μπήκε στο παιχνίδι του ποδοσφαίρου επίσης από πρόπερσι) το τοπίο άλλαξε στο νησί και μαζί του παντού στον κόσμο!

Τα 670 εκατομμύρια λίρες που κόστιζε το 1997-98 το αγγλικό πρωτάθλημα έγιναν 1,2 δισεκατομμύρια από το 2004, αλλά όταν ανανεώθηκε το συμβόλαιο για το 2010- 2013 τα ποσά απογειώθηκαν! Τώρα πια για τη νέα συμφωνία του 2022 έως 2026 πάνω από τέσσερα δις λίρες ετησίως  θα εισπράττει η Premier League από το BSKYB, την BT sports την Amazon ποσό που αυξάνει και άλλο αν αναλογιστούμε πως  προστίθενται χρήματα από τα δικαιώματα παγκοσμίως,  συν την χρήση του ίντερνετ, τα δικαιώματα από τις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας που επιθυμούν να δείχνουν τα γκολ από τα παιχνίδια στους συνδρομητές τους!

Ο Μέρντοκ υπήρξε (σε μία σπάνια συνέντευξη του) σαφέστατος. «Το ποδόσφαιρο είναι ο πολιορκητικός κριός για να μπει η συνδρομητική τηλεόραση στα σπίτια». Χωρίς αυτή την κίνηση το 1992 σήμερα μπορεί η αυτοκρατορία του να μην υπήρχε. Από την άλλη χωρίς τα δικά του λεφτά το ποδόσφαιρο στην Βρετανία σήμερα θα ήταν πολύ διαφορετικό.

Και αν υπολογίσει κανείς πως ο όμιλος του SKY δεν δραστηριοποιείται πια μόνο στην Βρετανία, αλλά και στην Ιταλία και στην Γερμανία και πως μαζί αυτές οι δύο αγορές πληρώνουν πάνω από 700 εκατομμύρια ευρώ στην UEFA κάθε σεζόν για το Champions και Europa League σε αυτές τις χώρες γίνεται   αντιληπτό πως σε όλη την Ευρώπη θα ήταν αλλιώτικο το τοπίο αν πριν από δύο δεκαετίες ο Μέρντοκ δεν το έβλεπε… διαφορετικά!

Αν δηλαδή δεν αποφάσιζε  να αλλάξει τα πάντα και να στηρίξει το προϊόν του και να μην κατεβάσει ρολά όπως τον συμβούλευαν οι ειδικοί αλλά να επιμείνει λέγοντας στους συμβούλους του «Δεν θα ήταν ωραίο να έρθει κάποια στιγμή που κάθε παιχνίδι μεταξύ της Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ και της Λίβερπουλ να το δείχναμε εμείς στην τηλεόραση;»…

www.bnsports.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης



0